Inleiding
Kinderdagverblijf de Zwaluw is een kinderopvang die een veilige en vertrouwde omgeving bied. Kinderen kunnen hier samen met andere kinderen spelen en zo spelende wijs en in hun eigen tempo leren. Er is een binnen- en buitenruimte voor de kinderen die ze optimaal zal uitdagen tot ontwikkeling. Kinderen leren met andere kinderen omgaan en rekening te houden met elkaar. In deze wereld voor kinderen maken pedagogische medewerkers het verschil.
Het beleid van kinderdagverblijf de Zwaluw is gebaseerd op:
- Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind.
- Democratische waarden en normen.
- De Wet kinderopvang en het Convenant Kwaliteit Kinderopvang.
- Ontwikkelingspsychologische inzichten.
- Gesystematiseerde praktijkkennis.
Missie
Kinderdagverblijf de Zwaluw biedt pedagogisch verantwoorde kinderopvang aan kinderen van nul tot vier jaar. Er is een veilige en uitdagende omgeving, waarbij de eigenheid van ieder kind centraal staat. Wij bieden leer- en ontwikkelingsmogelijkheden en laten veel ruimte voor de verschillen in ontwikkeling.
Visie
Het kind is zelfstandig en moet zoveel mogelijk zelf ontdekken. Een kind wil van nature al zelf alles ontdekken, is leergierig en nieuwsgierig. Wij hebben oog voor de competentie van het kind en het eigen ritme van het kind en zullen die respecteren. Er is een uitdagende omgeving gecreëerd waar de veiligheid gewaarborgd wordt. We zien het belang van een warme interactie en een goede omgeving. Hier geven we elk kind de tijd die het nodig heeft om zichzelf, zijn omgeving en de anderen te leren kennen. Een baby heeft vanaf de geboorte het vermogen om te communiceren en leren. Wij bieden voorwaarden om dit en de autonomie van het kind tot bloei te laten komen.
De vier basisdoelen
Om een verantwoorde kinderopvang te vormen, werken wij volgens de basisdoelen van Riksen Walraven. Die worden door (Schreuder, Boogaard, Fukkink, & Hoex, 2011) als volgt beschreven:
- Het bieden van een fysieke en emotionele veiligheid: Het kind voelt zich veilig, gehoord en gezien.
- Het bevorderen van persoonlijke competenties van kinderen: Hier moet je denken aan het zelfvertrouwen, veerkracht en de zelfstandigheid van het kind.
- Het bevorderen van sociale competenties van het kind: Kinderen leren samen te spelen en samen te delen.
- Socialisatie door overdracht van normen en waarden.
Deze basisdoelen zijn verweven in het beleid.
Vier werkprincipes
Wij werken volgens de visie van Emmi Pikler die vier werkprincipes benoemt die van belang zijn. Hierin staan twee aspecten centraal voor de ontwikkelingsbehoeftes: Een respectvolle verzorging en een vrije bewegingsontwikkeling.
Een bevoorrechte relatie
Elk kind heeft recht op een bevoorrechte relatie. Er is oog voor elk kind, waar sleutelmomenten (verschonen en voeden) belangrijk zijn. Deze momenten zijn belangrijk omdat hier is een op een contact met het kind is en er zo een goede pedagogische relatie kan ontstaan. Pedagogisch medewerkers hebben oog voor het kind. Ze hebben respect voor het kind zijn dialoog, wat inhoud dat het kind praat en de medewerker het kind in zijn gesprek volgt. Om te zorgen dat er een pedagogische relatie kan ontstaan tussen kind en medewerkers zijn er vaste groepen met vaste medewerkers. Zo heeft uw kind de mogelijkheid om relaties op te bouwen met de andere kinderen en de pedagogische medewerkers.
Het belang van autonome activiteit van het kind
In onze visie zijn kinderen heel zelfstandig en moeten kinderen ook de ruimte krijgen om zelf op ontdekkingsreis te gaan. Zo kan ieder kind zijn eigen ritme volgen en heeft het zelf de keus voor activiteiten. Kinderen hebben een vrije ruimte waar ze vrij kunnen bewegen. In deze ruimte is er spelmateriaal aanwezig wat aansluit bij de ontwikkeling die kinderen op dat moment doormaken. Onze pedagogische medewerkers mengen zich op geen enkele wijzen in het spel van kinderen tenzij er ruzie is, iemand huilt of als er agressie aanwezig is.
De noodzaak om de bewustwording van het kind en zijn omgeving te bevorderen
Kinderen worden gestimuleerd om zich bewust te worden van zichzelf en zijn omgeving. Bij de Intieme zorgmomenten die therapeutisch zijn, wordt er in gesprek gegaan met de kinderen waardoor het kind beseft dat hij ertoe doet en dat het belangrijk is dat hij meewerkt. Ze ontwikkelen hun eigen identiteit.
Het belang van een goeie lichamelijke gezondheid
In de leeftijdsfase van 0-4 zijn er enorm veel lichamelijke ontwikkelingen. Ieder kind krijgt een uitgebalanceerde voeding en genoeg vrijheid om zich te bewegen wat goed is voor de lichamelijke gezondheid.
Respect voor diversiteit
Er is veel diversiteit waar onze medewerkers respect voor hebben. Er zijn verschillen tussen ouder, kinderen en normen en waarden. Onze medewerkers staan er voor open en zorgen dat iedereen met elkaar kan samenwerken. Kinderen worden gestimuleerd positief om te gaan met die verschillen, die betrekking hebben op leeftijd, sekse, handicaps of sociaal-culturele achtergrond.
Omgeving
“Een kind dat zich veilig voelt, voelt zich goed en heeft energie om te leren en zich te ontwikkelen” (Singer & Kleerekoper, 2009). Daarom vinden wij een veilige en gezonde omgeving belangrijk, zodat de kinderen zich welkom voelen. De kinderen en pedagogisch medewerkers kennen elkaar en hebben een vertrouwensband. Ook streven wij ernaar dat de kinderen zich vertrouwd en veilig voelen met de andere kinderen in de groep.
De ruimte
De omgeving is hygiënisch en kinderen kunnen zich vrij bewegen in een veilige omgeving. Er is een speelruimte die net wat groter is dan het kind nodig heeft. Daarnaast is er speelgoed dat het kind uitdaagt tot ontdekken en zijn onderzoekende behoefte bevredigd. Er zijn verschillende hoeken waar verschillende behoeftes bevredigd kunnen worden. Kinderen hebben hier hun eigen ruimte om met kinderen te spelen, maar kunnen de volwassenen wel makkelijk vinden. De volwassenen hebben een plek waar ze de hele ruimte goed kunnen zien. Ze hebben een goed overzicht van wat de kinderen doen en waar.
Spelend leren
Kinderen leren door spelen, doen, uitproberen, kijken, imiteren, meedoen en aanwijzingen. Ze leren door samen te spelen. Tijdens het spelen leren kinderen alle vaardigheden die ze nodig hebben; De cognitieve-, morele-, emotionele-, sociale- en communicatieve vaardigheden. In ……. Wordt de ruimte en het speelgoed/materiaal geboden om zelfstandig en spelende wijs tot ontdekkingen te komen. Medewerkers moeten de kinderen geheel de vrijheid geven om hun activiteiten zelf te kiezen, wel kunnen er bepaalde materialen neergelegd worden door de medewerkers om kinderen uit te nodigen tot bepaalde activiteiten.
Medewerkers
Ons team bestaat uit professionele medewerkers en u kunt op ze vertrouwen. Zij bieden de kinderen een omgeving waar ze zich veilig voelen en scheppen de voorwaarden voor leren en ontwikkelen. Ze geven kinderen de ruimte om zelfstandig tot nieuwe ontdekkingen te komen.
Interactie vaardigheden
Het pedagogisch handelen is belangrijk. Medewerkers moeten positief met kinderen omgaan en juist handelen. Hier komen de volgende vaardigheden bij kijken:
- Sensitieve responsiviteit: De medewerkers hebben oog voor elk kind en weten wat er in de groep speelt. Met die kennis kunnen ze juist handelen en bevredigen de behoeftes van het kind.
- Respect voor autonomie: Kinderen zijn zelfstandig en kunnen veel zelf. Als pedagogisch medewerker geef je het kind ook de ruimte om dingen zelf te doen. Je helpt het kind niet als er een mogelijkheid is dat het kind het zelf kan.
- Stellen structuren en grenzen. Ondanks dat kinderen veel vrijheid krijgen bij ons zijn er toch wel grenzen die we willen stellen. Dit hebben is nodig om een veilige en stabiele omgeving voor ze te bieden. Daarnaast is structuur voor kinderen ook belangrijk. We zullen daarom vaste groepen hebben waar vaste medewerkers op staan en een vast dagritme. Hier kunnen de tijden verschillen, maar de volgorde is vast.
- Ze praten met de kinderen en leggen alles wat er gebeurd uit
- Stimuleren de ontwikkeling van kinderen. Kinderen in deze leeftijdsfase maken onwijs veel ontwikkelingen door. Om deze te stimuleren zullen wij de juiste zorg, materialen en omgeving bieden die aansluit bij de ontwikkeling
- Begeleiden van interacties tussen kinderen: Kinderen leren op deze leeftijd met elkaar te spelen en delen. Onze medewerkers zullen kinderen daarin helpen en stimuleren waar nodig.
Samenwerking met de ouders
U bent als ouder altijd nog de grootste invloed op uw kind. Zodra u uw kind bij de opvang brengt geeft u een deel van de zorg uit handen. In het belang van het kind dient de zorg thuis en op de kinderopvang zo goed mogelijk op elkaar afgestemd te worden. Het is daarom van groots belang dat er een goede communicatie is tussen de ouders/verzorgers en de pedagogisch medewerkers op de opvang. U als ouder kent uw kind het best en bent daarom ook de belangrijkste bron voor informatie (Wonderland, 2015). Als ouder kunt u altijd een gesprek aanvragen. Bij de overdracht van uw kind zal er aandacht voor u en uw kind zijn om eventuele bijzonderheden te bespreken.
Oudercommissie
Als ouder kunt u meepraten en meedenken. U heeft een adviesrecht die u kunt benutten in de oudercommissie. Deze bestaat uit een aantal ouders die meedenken en de kwaliteit van de opvang bewaken. Ze geven gevraagd en ongevraagd adviezen.
Klachtenregeling
Bij eventuele klachten kan dit gemeld worden bij de oudercommissie, pedagogisch medewerker of bij de manager. Van alle klachten wordt een jaaroverzicht gemaakt die u kunt inzien.
Soorten groepen
Wij willen voor iedereen passende opvang bieden. Er zijn twee soorten groepen waar u uw kind in kan plaatsen. U als ouder kan zelf de keuze maken in wat voor een groep u wil dat uw kind komt.
Horizontale groepen
Horizontale groepen bestaan uit kinderen van dezelfde leeftijd. Er is een groep voor baby’s van 0-1, een groep voor dreumesen van 1-2 jaar en een peuter groep van 2-4 jaar.
Verticale groepen
Verticale groepen bestaan uit kinderen van verschillende leeftijden, 0-4 jaar. Als uw kind in een verticale groep zit zal die niet van groep hoeven veranderen.
Regels en rituelen
Kinderen hebben veel behoefte aan structuur. Door middel van regels en rituelen ontstaat er duidelijkheid, wat ervoor zorgt dat het kind zich veilig voelt en weet waar het aan toe is. Doordat een kind zich veilig en vertrouwd voelt in een omgeving, krijgt het steeds meer zelfvertrouwen. Bij kinderdagverblijf de Zwaluw bieden bij structuur door een dagritme en vaste rituelen. Ook rituelen zorgen voor een vertrouwd en veilig gevoel. Het zingen van liedjes voor de maaltijd is bijvoorbeeld een ritueel die wij hanteren.
Wij staan voor veel vrijheid, maar hier zitten natuurlijk wel grenzen aan verbonden. Wij leren de kinderen vanaf dat ze bij ons op het kinderdagverblijf komen, duidelijke regels. Zo weten zij wat de grenzen zijn en wat ze wel en niet mogen.
Werkwijze
Opvangaanbod
Kinderdagverblijf de Zwaluw is elke werkdag geopend van 07:30 tot 18:30 uur. Wij zijn 52 weken per jaar geopend, met uitzondering van een aantal feest- en studiedagen.
Brengen, ophalen en afmelden
Brengen
Om de rust in de groep te bewaren en in verband met de dagindeling, kunt u uw kind van 07:30 tot 09:00 brengen. Mocht u uw kind later komen brengen, laat dit dan zo vroeg mogelijk aan ons weten. Als uw kind de dag zelf niet kan komen, vragen wij u dit voor 09:00 te melden.
Ophalen
U kunt uw kind gedurende de hele dag ophalen. Wij houden er vanwege de dagindeling rekening mee dat de kinderen vanaf 16:00 opgehaald worden. Mocht u uw kind eerder komen halen, wordt u gevraagd dit gelieve van tevoren te melden.
Indien uw kind door iemand anders opgehaald (of gebracht) wordt, moeten wij dit van tevoren weten. Er wordt u dan gevraagd door te geven wie het kind haalt/brengt. Als u niets heeft doorgegeven, nemen wij eerst contact met u op. Kinderen worden niet meegegeven als er te veel onduidelijkheid is.
Afmelden
Bij (plotselinge) afwezigheid van het kind, wordt u gevraagd dit voor 09:00 door te geven. Vakanties moeten ruim van tevoren worden aangegeven bij de pedagogisch medewerkers.
Te laat
Het komt weleens voor dat ouders hun kinderen te laat ophalen of te vroeg brengen zonder dit van tevoren aan te geven. Wanneer dit vaker of met regelmaat gebeurt, wordt dit bijgehouden en wordt er contact opgenomen met de ouders. Wanneer dit 3 keer per kwartaal gebeurt, kunnen er kosten in rekening worden gebracht.
Wennen
Het is belangrijk het kind de gelegenheid te geven om te wennen aan de nieuwe omgeving. Het doel van het wenbeleid is om het kind vertrouwd en veilig te laten voelen. Zo kan het kind zich het beste gaan ontwikkelen.
Een nieuw kinderdagverblijf is voor alle betrokkenen even wennen. Daarom hebben wij in de eerste periode een paar wendagen ingedeeld, zodat het kind, de ouders en de pedagogisch medewerkers elkaar kunnen leren kennen. Normaal gesproken zijn dit 3 dagen: een ochtend van 2 uur, een ochtend tot 13:00 en een dag tot 15:00 (kinderdagverblijf Tomtiedom , 2000). Door deze dagen krijgen wij een goed beeld van uw kind. Het veiligheids- en vertrouwensgevoel staat hierbij centraal.
Een nieuw kinderdagverblijf is voor elk kind een andere ervaring. De leeftijd van het kind speelt ook een grote rol bij het wennen. De pedagogisch medewerkers zal gedurende de wenperiode goed kijken en luisteren naar het kind, zodat wij bekend worden met het kind. Een kind vanaf 6 maanden oud kan last hebben van vreemdenangst en vanaf 7 maanden kunnen zij ook last hebben van scheidingsangst (Feldman, 2016). Het afscheid nemen van de ouders kan hierdoor lastiger zijn voor een kind. De pedagogisch medewerker praat op een rustige en duidelijke manier met het kind, waardoor het kind gerustgesteld worden. Om het kind te troosten kunt u een knuffel, speen of doekje meenemen van thuis. Door middel van het voorstellen aan de andere kinderen, rondleiden in het gebouw, ondersteunen bij het spelen en een eigen plekje geven, creëren wij een vertrouwde omgeving voor het kind. Door middel van begeleiden en extra aandacht zal het kind zich steeds meer thuis gaan voelen. Wij vinden het belangrijk dat het kind zich vrij kan bewegen en zich veilig en zeker voelt op het kinderdagverblijf.
Dagindeling
Wij werken met verticale groepen en horizontale groepen. Onze visie staat voor veel vrijheid en zelfstandigheid. Omdat elk kind zijn eigen ritme heeft, is er voor elk kind een eigen dagindeling. In elke groep is er bij het brengmoment van de ouders gelegenheid voor contact met de pedagogisch medewerkers. De ouders kunnen dan vertellen hoe het gaat en bijzonderheden melden. Er is dan ook tijd om rustig afscheid te nemen.
Babygroep 0-1 jaar
De baby’s mogen hun eigen voedings- en slaapritme aanhouden. De sleutelmomenten (voeden en verschonen) spelen een belangrijke rol en we besteden hier veel tijd aan, omdat dit het een op een moment is met de pedagogisch werker. De pedagogische relatie kan zich op deze momenten het best kan ontwikkelen. Tussen de sleutelmomenten door is er veel tijd voor rust en ruimte om zelf te spelen.
Dreumesgroep 1-2 jaar
Nadat alle kinderen zijn gebracht en er even tijd is geweest om te spelen, gaan we rond 9:30 brood eten. Na het brood eten bieden de pedagogisch medewerkers een activiteit aan zoals zingen of puzzelen. De kinderen mogen dan zelf kiezen of ze mee willen doen. Rond 12:00 lunchen we. Op kinderdagverblijf .. bieden we een warme lunch aan. Wij stimuleren de kinderen om alles te proeven. Na de lunch gaan de kinderen naar bed. Hoe vaak kinderen slapen wordt bepaald in overleg met de ouders en er wordt gekeken naar de behoefte van het kind op dat moment. Rond 15:00 worden er fruit en crackers gegeten. Tussen de eetmomenten door is er veel vrijheid om zelf te spelen. Bij alles wat er gedaan wordt, bevorderen we de zelfstandigheid van het kind. In de middag zijn er een aantal activiteiten waaruit ze kunnen kiezen, bijvoorbeeld knutselen of muziek maken. De kinderen kunnen ook gedurende de hele dag naar buiten.
Peutergroep 2-4 jaar
In de tijd dat de kinderen allemaal worden gebracht, is er tijd om vrij te spelen. Rond 9:30 wordt er brood gegeten. Daarna is er tijd voor een activiteit of om vrij te spelen. Rond 12:00 is het tijd voor de lunch. Op kinderdagverblijf … bieden wij een warme maaltijd aan. Wij stimuleren de kinderen alles te proeven. De zelfstandigheid van het kind wordt ook hierbij gestimuleerd, doordat wij ze zelfstandig en met echt servies laten eten. Voor we beginnen met eten worden er een aantal liedjes gezongen. Na de lunch gaan sommige kinderen naar bed. In de middag zijn er nog andere activiteiten, deze bepalen de pedagogisch medewerkers in overleg met de kinderen. Alle kinderen moeten elke dag even naar buiten. Rond 15:00 wordt er fruit en crackers gegeten. Daarna kunnen de kinderen weer zelf kiezen wat ze willen doen.
Verticale groep 0-4 jaar
Door de verschillende leeftijden in deze groep is er veel vrijheid en zelfstandigheid. De oudere kinderen helpen de jongere kinderen. De baby’s worden apart gevoed van de rest van de kinderen. Dit doen wij zodat dit echt een rustig verzorgingsmoment is voor de baby en de pedagogisch medewerker. Er wordt altijd veel tijd genomen om samen met de pedagogisch medewerkers te eten, omdat dit een belangrijk sleutelmoment is ( Emmi Pikler stichting Nederland, 2016). De broodmaaltijd, de warme lunch en het fruithapje zijn net als bij de horizontale groepen rond vaste tijden (9:30, 12:00 en 15:00). De baby’s en de kinderen gaan op eigen tijd naar bed, deze tijden worden bepaald met de ouders. Er zijn verschillende activiteiten op een dag, passend bij de leeftijd. De activiteiten prikkelen en stimuleren de ontwikkeling. Verder wordt er vrij en zelfstandig gespeeld.
Uitstapjes & activiteiten
Bij kinderdagverblijf … vinden we het belangrijk en vooral leuk om regelmatig uitstapjes te doen met de kinderen. Het kinderdagverblijf is gelegen in een goede en veilige omgeving. Er zijn veel voorzieningen zoals een speeltuinen, bossen, kinderboerderij en een zwembad. Doordat de ouders en de gemeente financieel bijdragen, kunnen wij eens in de tijd ook luxere uitstapjes doen zoals naar de dierentuin of het museum.
Slapen
Kinderen hebben veel slaap en rust nodig. Alle kinderen op kinderdagverblijf de Zwaluw hebben een vast bedje. Dit geeft een kind een veilig en rustig gevoel. Wij hanteren geen echte vaste slaapmomenten voor iedereen, maar wij overleggen dit met de ouders en kind. Wij brengen de kinderen ook naar bed als zij vermoeidheidstekenen vertonen. Er zijn verschillende slaapruimtes. Ze zijn allemaal donker en hebben een rustige uitstraling.
Zindelijkheid
De ouders bepalen wanneer de kinderen zindelijk moeten worden. Wij overleggen veel met de ouders in de tijd dat het kind zindelijk gaat worden, zodat we op één lijn zitten met de ouders. Elk kind heeft zijn eigen ritme, dus wij dwingen de kinderen niet. Wij maken dan ook geen groot probleem van ongelukjes of terugvalmomenten. Er wordt in alle gevallen rekening gehouden met het kind en zijn tempo en behoeftes. Als het kind aangeeft wel of niet te willen plassen op het potje of de wc gaan wij hier niet tegenin. Wel stimuleren wij het, we hebben een gezamenlijke badkamer waar de kinderen elkaar kunnen zien plassen, op deze manier zien andere kinderen het ook en zullen ze het misschien zelf ook al willen proberen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb